BRAZILIAN EDUCATION

HISTORICAL IMPLICATIONS ON PUBLIC POLICIES AND CHILD EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.59133/rjmpac.v2i1.38

Keywords:

Public policies, Law of directives and bases of national education, Inclusive education

Abstract

The purpose of this article is to identify, gather and reflect analytically on public policies and inclusive education. With this thought, it was sought to express in this discussion the influence of public policies on educational policies, highlighting the changes that such policies bring to education, especially to improve inclusive education in the country, which has as a consequence the expansion and quality of education. Based on the analysis of documents and the study of theoretical references, the focus of educational policies in recent decades was also investigated. As partial results of this bibliographical study, we highlight the fundamental importance of the historical background of inclusive education and the struggles for recognition and respect as an essential way to fight for rights. Thus, it is concluded that from the knowledge of legislation and recognition, managers and teachers can demand changes in schools in order to meet the needs of special students.

Author Biographies

Fabiana David Carles, Universidade Federal do Acre

Doutora em Direito pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo - PUC/SP (2019). É Professora do Magistério Superior, área de Direito, em regime de Dedicação Exclusiva, pertencente ao Quadro Permanente de Pessoal Docente, do Campus de Cruzeiro do Sul da Universidade Federal do Acre - UFAC. Professora permanente do Programa de Pós-graduação de Ensino em Humanidades e Linguagens (Ppehl). Atua como avaliadora dos curso de graduação em Direito junto ao MEC desde 2021. Coordenadora de campo de pesquisa aprovada no Edital de Convocação Pública número dois, da quinta edição da Série Justiça Pesquisa do Conselho Nacional de Justiça.

E-mail de contato: fabi.carles@gmail.com

Link do currículo lattes: http://lattes.cnpq.br/1311522891823358

Erica Nogueira da Silva, Universidade Federal do Acre

Mestranda no Programa de Pós Graduação em Ensino de Humanidades e Linguagens da Universidade Federal do Acre (2021). Especialização em Tecnologia da Informação e Comunicação pela UFAC, (2015). Licenciada em Ciências Biológicas pela UFAC, (2013). Curso Técnico em Análises Clínicas pelo Serviço Nacional de Aprendizagem Comercial, SENAC (2019). Tem experiência na área da educação, trabalha como docente desde o ano de 2013, com vínculo pela Secretaria de Estado da Educação, Cultura e Esportes, (SEE/AC), atualmente é docente na Escola de Ensino Médio Integral Craveiro Costa, com a disciplina de Biologia. Atuou como supervisora do Programa Institucional de Iniciação a Docência (PIBID), pela UFAC no período de 04/2015 a 02/2018, com atividades de ensino, pesquisa e extensão. Atualmente é preceptora do programa Institucional de Residência Pedagógica da Universidade Federal do Acre. E-mail: ericaintegralcc@gmail.com.

Luciana de Vasconcelos Holanda, Universidade Federal do Acre

Mestranda no Programa de Pós Graduação em Ensino de Humanidades e Linguagens da Universidade Federal do Acre (2021). Especialização em Educação Inclusiva pela Faculdade Euclides da Cunha (2018). Licenciada em Letras/Inglês pela UFAC (2003). Tem experiência na área da educação, trabalha como docente desde o ano de 1992, com vínculo pela Secretaria de Estado da Educação e Desporto (SEDUC/AM), atua como docente, desde 2012 na EEP José Elno Ferreira de Souza, com as disciplinas de Língua Inglesa, Sociologia e Artes. E-mail: lu_celos@hotmail.com.

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Published

2023-02-14

How to Cite

DAVID CARLES, F.; NOGUEIRA DA SILVA, E.; DE VASCONCELOS HOLANDA, L. BRAZILIAN EDUCATION: HISTORICAL IMPLICATIONS ON PUBLIC POLICIES AND CHILD EDUCATION. REVISTA JURÍDICA DO MPAC, Rio Branco, v. 2, n. 1, p. 30–47, 2023. DOI: 10.59133/rjmpac.v2i1.38. Disponível em: https://ojs.mpac.mp.br/index.php/revista/article/view/38. Acesso em: 21 may. 2024.